Papa Balik Lambat Nonot!..papa dah buat yang terbaik untuk anak murid papa. Hope esok nonot dapat guru macam papa. Noktah

salam kepada diri aku sendiri. Aku sebenarnya penat nak menulis entry nie tapi kepala otak aku akan serabut jika aku tak luahkan di sini. aku bukan nak meluahkan sangat sekadar nak bercakap ngan diri aku.

saoa baca benda nie BODOH! BODOH!BODOH!

kalau tak bodoh langgar jer tak pon kita bakor je!

baru balik dari mesyuarat audit pelajaran SPM 2010.

hahaha siko juga biler melihat keputusan SPM 2010. biasalah aku adalah tenaga pengajar KIMIA yang berstatus kecundang walaupun tahun nie naik 2.24%.

tetapi kenapa susah sangat nak terima kenyataan yang aku nie baru mengajar selama 3 tahun dan baru setahun lebih aku mengajar kimia. mana boleh nak ukur aku ngan pencapain org dah mengajar 4 taun.

" cikgu tuh baru pegang setahun dah meletup" ---ye ku tak nafikan, jangn bandingkan aku dengan mereka yang mmg mempunyai kelebihan memahami sesuatu bidang. masalahnya aku hanya bemasalah untuk memahami pola soalan SPM kerana selama ini aku dididik untuk menurunkan ilmu pengetahuan dan bukan maklumat peperiksan bagi dapat A!

tetapi dah masuk bidang pendidikan ini. aku mmg terpaksa berfikir dan kene masuk dalam situasi tersebut. tak perlah aku akan cuba bagi sebanyak mana maklumat dan aku mmg sedang ke arah itu bagi menyediakan anak murid aku unuk mencapai sasaran 100% dan GPS yang rendah.

zaman pendidikan sekarang mahukan pelajar banyak A dan boleh masuk Universiti walaupun peluang kerja di luar sana masih sempit. Aku agak sinis terhadap isu Universiti dan kerja nie. alangkah bagusnya jika kalau nak hanya pelajar skor A baik bagi pelajar tuh baca buku dan tak payah ada falsafah pendidikan dan adakan motivasi nengis2. bagi jer mereka hafal skema jawapan dan hasilnya semua skor A kan senang.

Ye selamat tinggal ilmu!

kalau itu yang kalian mahu akan ku buat sedemikian. tetapi jangan janggal bila jumpa mereka dah keluar nanti dari sekolah tidak beri salam dan lalu depan mata pon tak nak tegur! kerana nilai ilmu dan sahsiah diri dah tak perlu. yang perlu ialah dapat A.

_______________________________tamat ________________________

Selamat datang topik hangat sedang diperkatakan di sekolah kerana aku.

" TAHUN DEPAN JANGAN LANTIK SAYA JADI SETIAUSAHA KOKO! NANTI DUIT SEMUA HABIS BUAT PROGRAM TUH MAKAN MEWAH WALAUPUN DAH DIPERSETUJUI DALAM MESYUARAT SUPAYA ADA MAKAN SPECIAL UNTUK PELAJAR MENGIKUT SARANAN PIBG NAK CEMERLANG KAN MINDA PELAJAR DENGAN MAKANAN BERKHASIAT"

dulu aku ingat jika pegang jawatan itu ini akan aku dapat banyak ilmu pengurusan dan ilmu pentadbiran. rupanya silap lah badol! tetapi kalau kita berada di bawah sesuatu organisasi dan jangan kita lepaskan anak buah kita buat kerja tanpa pemantauan. Tanya mereka apa masalah mereka. bila nak menandatangani sesuatu dukumen mintalah di semak dua kali!. lihat betul2 jika ada kesalahan pengiraan sila rujuk dan tegur .

jangan salahkan sesiapa jika sesuatu program yang berjumlah 3 hari dua malam dan makan sebanyak enam kali sehari, ada cadangan untuk makan sedap dan kebanyakan mereka telah berpuas hati terhadap makanan tersebut sia tapau bawa balik lagi. tetapi akhirnya ..........malas nak sambung....nanti jadi isu.....aku senyap sahaja lebih baik dari melatah....org yg senyap adalah mereka yang memerhati. jgn gelabah jika anda rasa benda itu tidak menjejaskan hati anda.


Comments

Popular Posts