AKU GURU BIASA BUKAN GURU CEMERLANG PON TAPI AKU ADA HASRAT NAK PELAJAR CEMERLANG.

1) OK...gambar diatas tu sebenarnya untuk anak aku Mukhriz Mahathir 3 tahun yang suka sangat nak membaca dan mengira. Atok die yang ajar membaca....huh aku.....aku sibuk (bahasa play safe)...aku sebenarnya tak pandai nak mengajar atau mendidik kanak -kanak kecil, Atok mukhriz lebih arif tentang alam pembesaran kanak-kanak...

2) melihat kaedah yang digunakan org tua untuk mendidik adalah menggunakan kelembutan dan kasih sayang ...dan anugerah kepada sesuat pencapaian. (macam theori thorn dike jer)....ye....mereka dah lama tahu seblum aku masuk universiti lagi. 

3) mukhriz umo 3 tahun dah boleh kenal hiruf dan nombor malahan tulisan jawi juga lancar...aku agak cemburu melihat perkembangan mukhriz sebab bukan aku yang didik hihi. tapi itu merupakan satu peneguhan kepada asas mukhriz tu juga. Tahniah Atok :).


4) maka dengan kaedah yang digunakan itu juga aku cuba pelajari dan aplikasikan kepada kaedah pengajaran aku di sekolah. (aku cikgu rupanya) ....aku dulu kat universiti asyik terbayang kerja cgu nie mesti ajar pelajar sampai pandai then berjaya dapat A.  tapi bila dah masuk kerja dah masuk 6 tahun baru aku tau kerja cgu tu amatlah payah dan amat berisiko. 

5) gua cakap lu huh!!!! lu salah didik ! lu salah ajar ...mereka bakal pemusnah, pengganas, pemabuk, pembunuh malahan perosak bangsa tauuuuuuuu. so jadi cgu jgn main-main.....jgn main-main...jgn banyak main-main ok ok ok. 

6) setiap hari aku pergi sekolah menaiki dulu subaru impreza kemudian subaru impreviva kemudian toyota wish kemudian suzuki kemudian toyota viva (eh ada eh) now subaru kancil pula (ade beb baru kuar ) ....jarak 81.4km pergi dan balik. 

7) setiap hari mengelamun nak ajar pelajar macam tu macam nie....tapi last-last aku ajar macam itu daaaaaa(macam aku yang faham sorang) yer lah aku ajar kelas hujung semua ....tapi syokkk sebab aku kenal semua pelajar aku ....

8) pelajar kelas hujung mmg pelik...mereka ada dunia mereka sendiri. mereka suka bercerita mengenai teman lelaki mereka dan tanpa segan dan silu (celah gigi) cakap pakwe die besor! gila punya ! ....macam die sorang ade pakwe. 

9) but mereka semua boleh diajar lagi. aku cuba kaedah Atok ajar mukhriz secara gentle dan tegas.  aku sekarang dalam kaedah tersebut ....bagi lah aku masa....aku cuba nak bagi mereka nie lulus dengan cemerlang duia mahupun akhirat.


10) so gambar hadiah dibawah merupakan habuan kepada pelajar yang boleh menjawab soalan yang agak susah......dalam nya aku cari dengan penuh semangat dan keringat (cehhhhh) demi anak bangsa aku nie. (sapa lagi kalau bukan kita) .......ok 


ok dah jam 12.07 pagi aku nak tido ....jumpa lain hari. 

setiap hari aku cuba nukil kan tentang kehidupan aku sebagai seorang guru (aku ajor mate) dulu chem sekarang mate....mate mate macam citer Ice Age jerkkk....:)


Comments

Popular Posts