Insan Ini Telah Memberi Inspirasi Walaupun AKu tak Pernah Bersua Muka, Kesan Terhadap aku itu lebih Penting.

En Saiful Nang CEO SNAP, Candid Syndrome 

Salam ...dah lewat malam nie...baru sahaja test speedlight baru. dan lens baru demi kepuasan pelanggan akan datang. 


... apa kena mengena gambar di atas dengan tulisan kali ini. ye aku nak berkongsi serba sedikit beberapa insan yang memberi aku semangat dan inspirasi untuk berjaya dalam bidang yang aku ceburi hanya untuk suka-suka pada mulanya dan kini aku terlalu hormat akan bidang ini..kerana insan di atas inilah daripada aku takut nak pegang kamera sehingga 21 pasangan pengantin  telah aku abadikan memori  mereka. (tak pernah terfikir pulak nak serius,ingat main2 jer)


 kenapa aku berkata begitu...aku terpanggil untuk berkongsi sedikit sebanyak . tidak salah aku nak menamakan orang di atas sebagai pencetus aku untuk bergiat aktif dalam bidang fotografi. 




En Saiful Nang CEO SNAP, Candid Syndrome 

...aku bermula memegang kamera pada awal 2008 dan pada ketika itu aku baru mula bekerja sebagai kakitangan kerajaan yang bergaji tetap dan berpencen ...haha. selama setahun lebih aku memegang kamera dan aku masih ingat lagi kamera yang aku beli pertama kali ialah Nikon D60 masa itu berharga RM 1600...beli di plaza angsana atas.


kenapa kamera? 


aku beli kamera untuk Hobi dan suka2 kerana aku terjebak dengan hasutan rakan Zulhilmi Yusoff (ex BF aku hahah aku bukan gay ) hahah. selama terjebak aku dapati tiada apa yang boleh membuat kan seronok melainkan ambil gambar dan buat tatapan sendiri. 


...bermula....?


masuk kerja duduk kat meja....nampak majalah SUKSESS dan aku belek2 sampai muka surat 18. "Cinta Saiful Pada Seni Foto" ....aku bacasampai habis dan bila habis aku buat kerja macam biasa.....


Tergerak...? ya tergerak baca semula dan cuba hayati potensi kamera. ... aku tanya pada diri sendiri kenapa aku tak manipulasi kamera ini kepada benda yang menguntungkan???? tetapi bila aku fikir balik bukan keuntungan yang di cari tetapi "passion" itu yang aku perlukan untuk senang dengan kamera itu sendiri. 


Facebook dan Blog Saiful.... website SNAP dan Blog SN aku terjah dan korek sampai anak bini die aku kaji satu persatu dan susur galur die aku kaji.  Yes die org susah dan banyak kali susah. Now aku naik bulu roma dan berfikir mesti susah dan mmg payah nak jejakkan kaki sampai ke tahap beliau ada sekarang kalau tidak di iringi dengan jiwa yang kuat dan cekal. 


aku bukan minat titkle Jutawan saiful tetapi aku minat bagaimana die survive dalam industri tersebut dan menggerakkan bidang tersebut sebagai trademark beliau sendiri. 
En Saiful Nang CEO SNAP, Candid Syndrome 

Kesan terhadap diri aku??? 


bermula dengan nikon D60 aku mula belajar bagaimana untuk menguasai fotografi dengan bergurukan gambar-gambar beliau yang aku cedok dan kaji ...


dalam masa yang sama aku telah mengumpulkan duit sebnayak 4 ribu khas untuk ke kursus Zero To Pro musim pertama,. 


yelah bukan rezeki aku ....tak dapat mengikuti kursus tersebut ...bapak aku masuk Spital Putra dan kos RM 8600 pembedahan, 3 kad kredit dan duit modal untuk ke kursus Zero To Pro telah habis aku gunakan tuk bayar bill. ...


X pa lah aku kata ..mungkin belum rezeki aku ... 


apa yang aku buat????.... ikut oarang ambil job wedding! Job wedding yg pertama aku ikut adalah dengan wak. ikut sampai boleh tangkap apa setting yg digunakan. ....samapai sekarang aku masih lost dalam setting tapi tiap kali wedding benda itu selesai. pelikkan. 


samapai sekarang Saiful Nang sentiasa menjadi role kepada diri aku untuk memajukan dalam bidang foto ini. Mmg kita belum pernah bersua muka dan saya takut untuk bersua muka kerana ada orang mengatakan jika kita minat pada seseorang hanya sekadar pandang dari jauh cukuplah untuk menaikkan semangat kita. Tetapi dalam masa yang sama aku rasa dengan adanya facebook dan Blog aku boleh melihat apa yang Saiful Nang buat dan uasahakan dan aku suka dengan kejayaan beliau. mmg INSPIRED ! dalam masa ini masih bertatih untuk  mempunyai studio sendiri dan berdaftar . dan mmg kearah tujuan tersebut. Syukur dalam masa terdekat ini Mini Studio akan di buka bagi memenuhi cita-cita berlandaskan Minat dan Hobi yang mendatangkan faedah yang besar buat generasi aku kelak. (thanks kepada wife yg beri sokongan penuh kepada aku) . 


"Hormat bidang ini kerana bidang ini yang memberikan aku Deposit Rumah yang aku beli sekarang" .... dulu aku lihat kamera yang aku beli tidak membantu . tapi dah terbukti dengan sedikit suntikan semangat dari orang yg telah berjaya ...insyaAllah Anda pon boleh. -(ayat MLM kihkih)


------Last shout! pengurusan kewangan itu penting. dan semoga Saiful Nang semakin berjaya dan mereka yng suka akan kamera juga boleh berjaya seperti beliau. 
En Saiful Nang CEO SNAP, Candid Syndrome 

Comments

Popular Posts